Liuni Multiplex Cinema

Connections, Reception and Public Space Design

Year

2006

Type

Cinema

Size

L

Status

Built

Project team

P.I.U. architecture - Rome
DW9 - Milan
Acoustic consultant: Biobyte, Milan

Location

Milan, Italy

Client

J&A Consultants

Concept

Dimension: 6 auditoriums, 1300 seats; foyer and galleries; tot. 3100 sqm.

 

This interior design for a multiplex cinema in an existing structure mimics the process of colonization. During construction, many designers and  aesthetic consultants have followed the project and superimposed their work, creating a process of accumulation. Inside this discontinuous space, the further problem of the heterogeneous finishing of diverse, coexisting commercial actors is taken up as a working text, structurally unstable and uncontrollable. A design strategy of formal indeterminacy is adopted, shaping an evolving and open concept of progressive occupation of the space. A simple, current market product is chosen, on which we operate a Situationist Détournement. A modular, squared lamp is used as a basic cell to generate new fabric coatings of light, containing lamps, LCD screens, film programs and ads. These literal,  not metaphorical, light fabrics, can grow horizontally on the existing plasterboard ceilings,  progress vertically, and overcome a difference in level. The furniture is modular and can be replaced by the users. The new flooring is a layer of discontinuous, semi-transparent chessboard-shaped pieces, superimposed onto the other heterogeneous, existing floorings, visible through the gap between the new tiles. The complex of the new chessboard-shaped layer of finishing, with its opaque, fluorescent modules, produces automatic writing/drawing scenarios, changing with the observer’s movements, similar to a post consumerist optical art installation.

 

 

 

Dimensioni: 6 sale (1300 posti), foyer e gallerie su due livelli.

 

Il progetto si sviluppa all’interno di uno spazio preesistente, in cui si alternano e susseguono diverse figure progettuali e diversi designer e procede come una colonizzazione. In questo spazio discontinuo, l’ulteriore problema dei rivestimenti eterogenei appartenenti a diversi gestori compresenti viene assunto come testo di lavoro, strutturalmente instabile e non controllabile. Si sperimenta quindi una strategia progettuale di indeterminazione formale, legata al principio evolutivo ed aperto di una occupazione progressiva dello spazio. Viene scelto un prodotto corrente di mercato su cui realizzare un Détournement Situazionista. Una lampada quadrata modulare viene utilizzata come cellula base per produrre nuovi tessuti di rivestimento che contengono luci, video LCD, comunicazione sugli spettacoli e informazioni pubblicitarie. Questi tessuti di luce, letterali e non metaforici, possono svilupparsi orizzontalmente lungo i controsoffitti preesistenti o divenire essi stessi controsoffitti e procedere in verticale, superando dislivelli. Gli elementi di arredo sono modulari e riposizionabili liberamente dagli utenti. I nuovi pavimenti sono discontinui e lasciano intravedere i pavimenti preesistenti dai vuoti tra le mattonelle. Il complesso dei nuovi rivestimenti, osservati insieme ai tessuti luminosi, produce disegni automatici che mutano con il movimento dell’osservatore: installazioni post consumiste di Optical art.

 

 

 

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